Index și topuri | Comentarii recente | Citate la întâmplare | Adaugă citat

Nicolae Roșca

Lista completă, pagina 4

Primul gând al tinerilor legionari, în cadrul ședințelor, a acestor slujbe concelebrate de ei toți, am putea spune, se îndrepta spre Dumnezeu, Creatorul ce le luminase sufletele și le-a marcat drumurile drepte în viață. Se gândeau deasemeni la morții lor, la aceia care i-au precedat pe drumul acestui misionarism național care era legionarismul, și de la care așteptau inspirație și ajutor. Această fază a ședintelor era de-a dreptul mișcătoare. Ea aprindea în sufletul fraților de cruce un fior mistic care-i despuiau de tot ceea ce aduceau lumesc cu ei și le îndreptau gândurile și înțelegerile spre sfere superioare de trăire. În particular emoționantă era pomenirea camarazilor căzuți, tineri ca și ei, entuziaști ai vieții ca și ei, mânați de același dor național ca și ei, dar topiți de acuma în veșnicia neamului lor, pe care l-au iubit până la jertfa supremă.

Nicolae Roșca în Ce este Frăția de Cruce
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Scopul ultim al Frăției de Cruce și a tuturor manifestărilor ei, printre care ședința stătea la loc de frunte, era cel educativ. Se urmărea dezvoltarea și perfecționarea în sufletele tinerilor români a tuturor realităților etico-morale, necesare omului pentru realizarea sa, și a sentimentelor lor naționale. Această fază a ședinței se începea cu citirea unor pasaje din istoria poporului român, cu luptele lui, cu victoriile și înfrângerile lui, cu vitejiile de care au dat dovadă strămoșii lor, cu încălcările dreptului său la o viață liberă și demnă, de către toți vrășmașii lui. Aceste pasaje, eroice și înălțătoare unele, apăsătoare și jalnice altele, aprindeau în sufletele tinerilor români acele candele misterioase, care sunt iubirea de Patrie și dorința vie de a lupta pentru ridicarea ei. În continuare se prezenta și apoi se comenta și completa, de era nevoie, o lucrare preparată de unul dintre frații de cruce.

Nicolae Roșca în Ce este Frăția de Cruce
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Detractorii Mișcării Legionare, aceia care nu și-au dat nicicând osteneala să cerceteze cu atenție și obiectivitate punctele ei doctrinare, care, de altfel, au fost formulate mereu cu claritate, au acuzat-o că ar impune o disciplină rigidă și înăbușitoare membrilor ei. Nu pot, sau nu vor să priceapă, că aici este vorba despre o disciplină conștientă, pe care aceștia o acceptă cu înaltă înțelegere și cu totală libertate. (În orice moment ar putea părăsi Mișcarea Legionară dacă s-ar simți coacționați, așa cum spun unii.) Și nici nu pot înțelege, (este nevoie de o anumită probitate pentru aceasta) că ceea ce numesc ei încălcare a personalității omului este în realitate o stare de armonie interioară în acesta, necesară și fecundă, pentru reușita unei acțiuni colective. Oamenii care posedă această largă înțelegere, întorc spatele nepăsători unor măguliri deșarte, unor egoisme personale sau unor formulări răsunătoare, dar neadevărate, asupra personalității omului.

Nicolae Roșca în Ce este Frăția de Cruce
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Pentru niște avantaje minore, dar necesare subzistenței lor, se cerea tinerilor români să îmbrace o ideologie politică ce, poate, nu-i satisfăcea și care le îngropa visurile ce și le făuriseră și avânturile ce înmugureau în sufletele lor de adolescenți. Dar pe măsură ce pătrundeau în viața politică a țării pe această poartă falsă, descopereau, uimiți și dezamăgiți, defecțiunile acesteia și panorama întunecată care se deschidea în fața țării lor. Unii dintre ei au putut reacționa la timp și au trecut pe poziții mai sănătoase. Dar alții, cuprinși de scârbă și dispret, părăseau lupta politică. Ei se adânceau tot mai mult în profesionalismul lor ne mai voind să știe nimic de alceva. Se spunea chiar în țară la noi, pe vremea aceea, că oamenii serioși, oamenii integrii, nu se bagă în politică. Aceasta era de esență minoră și rămânea astfel pe mâna nepricepuților, a necinstiților, a indivizilor fără scrupule, care erau mânați numai de pasiunea puterii ca mijloc sigur și rapid de parvenire în viață.

Nicolae Roșca în Ce este Frăția de Cruce
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Într-un moment de răscruce istorică pentru poporul românesc, nedepășită încă, a apărut Corneliu Zelea Codreanu, Căpitanul, cum l-au numit contemporanii săi. Și tot la această grea răscruce istorică, încă nedepășită, a apărut la spatele lui, ca o generație spontană, tineretul român de atunci, luminos în suflete și beligerant în fapte. Codreanu aducea cu el o viziune istorică clară și un concept românesc de proporții universale. Tineretul român aducea o voință de fier, niște convingeri inflexibile și un spirit de sacrificiu ce rar se întâlnește în istoria lumii. Împreună au luat de coarne plugul românesc și au încercat să-l pună pe răzor bun. Ei au reînviat speranțele și au încordat mușchii poporului lor. Codreanu și generația lui au vorbit mulțimilor românești cu un limbaj clar și profetic, iar acestea i-au înțeles și s-au unit la dinamica discursului lor. Rezultatul a fost un măreț imn național căruia evenimentele politice ulterioare și neînțelegerea unor compatrioți înșelați, i-a stins armonia.

Nicolae Roșca în Ce este Frăția de Cruce
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Unii au numit (și mai numesc încă) grija ce-a arătat-o întodeauna Legiunea pentru păstrarea și întărirea în om a legilor adevărate ale vieții, stagnare și cult excesiv al trecutului, care ar fi depășit astăzi. Dar se înșeală. Fidelitatea pe care trebuie să o păstrăm unor forme de viață ale noastre, unor credințe intime și unor îndrumări morale care au fost semănate în lume de realități superioare, nu este, nu poate fi un cult al trecutului. Din contră, este o deschidere largă și sigură spre viitor. Acesta nu trebuie să fie în nici un caz o aventură, o punte aruncată peste un gol, lipsit de piloni pentru sprijin. Viitorul, ca să fie sigur și roditor pentru națiuni, e necesar ca să se sprijine pe niște realități sigure. Acestea sunt numai realitățile care emană din cultura specifică a poporului și parvin generațiilor pe firele tradiției. Orice importare făcută din exterior (și în România acelor zile se importa mult și rău) și orice inovație necontrolată și nesincronizată pe specificul românesc însemna o alterare a cadrului existenței naționale a poporului nostru.

Nicolae Roșca în Ce este Frăția de Cruce
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

"Momentul prieteniei" era ca desțelenirea unui ogor pentru a-l face roditor pentru societate, era ca o spovedanie duhovnicească înaintea marei taine a împărtășaniei. Căci, ca după o împărtășanie trebuia să se simtă "fratele de cruce" după ședința la care luase parte. Din ea ieșea mai ușor, mai liber, cu sufletul scăldat de lumini. Un suflet împovărat, apăsat de greșeli și păcate, este un suflet stins și vulnerabil. În el prind ușor rădăcină complexele cele mai întortochiate, ce-l vor munci dureros. Din această stare omul nu mai poate dărui nimic substanțial. El nu se mai poate da cu dragoste și elan celor din jurul lui. Rămâne cramponat în îndoieli și în scepticisme care-i vor ucide avânturile. Dar dacă se poate mărturisi cuiva, unui prieten apropiat care să-l poată asculta cu dragoste de frate și cu înțelegere, el se ușurează. Își elimină o sarcină grea ce duce cu el și își curăță și limpezește labirinturile interioare. În felul acesta va putea sălta mai ușor peste obstacolele lui psihice și va reveni la starea de armonie originară, singura care poate fertiliza omul și care-i înmulțeste bobul recoltei sale.

Nicolae Roșca în Ce este Frăția de Cruce
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Nu este adevărat că viața bazată pe ordine și disciplină ar uniformiza oamenii și le-ar știrbi din personalitatea lor. Fără îndoială că omul are nevoie de libertate pentru a se realiza deplin. Dumnezeu însuși i-a dat-o. A fost creat liber și în libertate trebuie să se dezvolte. Însă, în calitate de component social el trebuie să se încadreze într-o ordine care să dea tărie și să armonizeze colectivitatea în sânul căreia se mișcă. S-ar părea că aceste afirmații sunt contradictorii. Cum se poate împăca libertatea cu ordinea și disciplina? Aceste două atribute ale omului, în aparență antagonice, cum sunt libertatea, pe de-o parte și disciplina pe de alta, coexistă perfect în el, fără conflicte, fără mutilarea nici uneia dintre ele, dacă sunt armonizate de o a treia componentă, situată în sufletul omului și mai importantă decât toate: dragostea. Numai când lipsește aceasta eșuează celelalte două, acționând fiecare din ele independent și anarhic și ducând la libertinaj dizolvant de societate, libertatea, și la oprimare-dictatură, ordinea și disciplina. Nu acesta era cazul fratelui de cruce. În el se dezvolta armonios și fără stridente și conflicte aceste calități esențiale vieții și luptei românești.

Nicolae Roșca în Ce este Frăția de Cruce
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Fratele de Cruce trebuia să fie atent la defectele lui. El lupta ca să și le descopere, să și le îngrădească și apoi să și le îndrepte. "Momentul prieteniei" era tocmai această încercare de a-și corija niște lipsuri pe care "frații de cruce" și le observaseră reciproc. Această plivire a buruienilor, ce-ar fi putut răsări pe răzoarele sufletelor curate ale acestor tineri, se făcea cu dragoste, cu înțelegere, fără să fie umbrite de atitudini criticiste, sfidătoare sau de superioritate. La bază stătea numai dragostea frățească și nu aveau alt scop decât să se întindă o mână caldă, înțelegătoare, o mână de ajutor unui prieten, pentru a-și duce la bun sfârsit educația lui. Un orgoliu nejustificat față de cineva, o șoaptă aruncată pe la spate contra cuiva, o necorectitudine de orice natură ar fi fost un act care nu cadra cu condiția lui de "frate de cruce", o lipsă de atenție față de obligațiile lui legionare, o punctualitate deficientă, o atitudine necorectă față de părinți, de familie sau de prieteni, chiar și o situatie școlară nu suficient de clară, erau tot atâtea greșeli, în înțelegerea fraților de cruce. Aceste greșeli indicau că apăruse o dezordine interioară în individ, pe care trebuia să și-o îndrepte.

Nicolae Roșca în Ce este Frăția de Cruce
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

În ședințele Frăției se strângeau și cotizațiile. Scopul acestora era tot de ordin educativ și numai în al doilea rând venea importanța materială. Întărirea în tineri a spiritului de sacrificiu. Dacă se ține seama de posibilitățile materiale restrânse de o perioadă ce a decurs în acea perioadă (când tineretul era incomparabil mai sărac decât cel de astăzi), efortul pe care îl făceau pentru a-și plăti cotizațiile era foarte mare și îi obliga, în majoritatea cazurilor, să se lipsească de unele mici plăceri, necesare și acestea la vârsta lor (o prăjitură, un cinematograf, o țigaretă sau chiar o floare oferită unei fete). Dar frații de cruce făceau cu bucurie aceste sacrificii, știind că le făceau pentru Legiune și pentru țara lor. Și dacă lipsurile ce și le impuneau ar fi fost jenante la un moment dat, bucuria sufletească de a fi putut înfrânge în ei o dorință, sau, poate, chiar o necesitate, în folosul idealului lor, îi ridica în fața propriilor lor ochi și le neutraliza acel posibil sentiment al frustrării ce s-ar fi putut naște în ei. Să nu se uite că erau doar tineri între 16 și 20 de ani, cu același dor de viață ca al tuturor tinerilor la vârsta lor, care se luptau cu ei înșiși pentru a înlătura unele tentații și chiar bucurii, inerente vârstei ce-o aveau.

Nicolae Roșca în Ce este Frăția de Cruce
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

<< < Pagina din 5 > >>

Dacă știi un alt citat, îl poți adăuga.

Pentru a recomanda citatele din Nicolae Roșca, adresa este:

Distribuie

Căutare

Căutări recente | Top căutări | Info

Fani pe Facebook