Index și topuri | Comentarii recente | Citate la întâmplare | Adaugă citat

Sergiu Celibidache

Lista completă, pagina 2

spirit uman
Spiritul uman este o entitate indivizibilă, în sine închisă, care se confruntă mereu cu o multitudine de înfățișări. Este un "unu" și poate avea de-a face, în același timp, doar cu un alt "unu".

definiție clasică de Sergiu Celibidache în Despre fenomenologia muzicală
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Am mari satisfacții în domeniul muzicii. Filarmonica din Berlin mă recheamă ca dirijor pe viață, cu drepturi de pensie și autoritate de popă. Nu mă duc. Filarmonica din New York, la fel. Rămân liber și independent.

Sergiu Celibidache în Scrisori către Eugen Trancu-Iași (2009)
Adăugat de Simona EnacheSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Tonul se naște din inițiativa omului și aparține, totodată, universului. Melodia zămislită de om aparține și cosmosului pentru că este re-câștigată. Fundamental este ca în acel ton, care este și o întruchipare spațială, să poată fi deslușită și dimensiunea ocultă a timpului. Aceasta marchează miezul relației cu omul.

Sergiu Celibidache în Despre fenomenologia muzicală
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Doamne, Dumnezeule! Simt o chemare foarte sănătoasă și port în mine multă dragoste umană și aș dori să vă conving pe toți că ceea ce auziți acum nu este o invenție, nu este o speculație a gândirii. Ci este exact ceea ce dumneavoastră înșivă auziți și trăiți mereu, ceea ce are loc – absolut dinamic – în dumneavoastră.

Sergiu Celibidache în Despre fenomenologia muzicală
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Esența universului afectiv uman este dată de relațiile dintre acum, între ceea ce a trecut și ceea ce va veni. Argumentările active care marchează motivele de mișcare a emoțiilor și sentimentelor ivite în lumea afectivă sunt reprezentate de această legătură dublă "acum", între viitor și trecut. O astfel de coardă se împarte la mijloc, imediat după se împarte la doi: apare octava; se împarte în trei: apare cvinta; se împarte în patru, în cinci, în zece, în o sută până când, pentru percepția umană, se atinge starea de liniște din care a fost smulsă.

Sergiu Celibidache în Despre fenomenologia muzicală
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Spiritul trebuie să diminueze multitudinea. Actul gândirii este o reducere neechivocă, ce are loc în simultaneitate. Capacitatea concentrată a conștiinței umane se exprimă pe cale directă prin actul de gândire. Fiecare definiție, fiecare generalizare, fiecare dorință de a vrea să cuprindă ceva în legi valabile, fiecare pluralitate proiectată ca întreg, fiecare multitudine a înfățișărilor separate redusă prin simbolistica conceptuală, fiecare ecuație matematică, fiecare conclusio unic posibilă ivită din nenumăratele premise este fructul direct al acestei potențialități atât de naturale a spiritului uman.

Sergiu Celibidache în Despre fenomenologia muzicală
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Într-un șir de percepții tonale dispare fiecare apariție individuală, iar ceea ce rămâne este relația care poate fi percepută doar prin transcendență. Spiritul transcendent nu se află nici în prima verigă a relației, nici în cea de-a doua, ci le depășește pe amândouă și își însușește esența raportării lor concentrate, de înrudire a ființei și de apartenență a unuia față de celălalt. Legăturile dispar, dar nu dispar de acolo de unde au apărut – din sfera fizic perceptibilă (cum o fac tonurile), ci se integrează într-o unitate nou deslușită, mai înaltă, care transcende particule, care întruchipează opera statornică, funcția etern posibilă, a spiritului uman.

Sergiu Celibidache în Despre fenomenologia muzicală
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Actul creativ este eliberat de orice condiționare legată de trecut sau viitor – iar acesta poate fi cazul atât în procesul de gândire, cât și în cel muzical. Doar raportarea sa la sine, spontană, deschisă, garantează funcționarea sa nemărginită. Valoarea actuală a unei contrarietăți poate fi recunoscută doar de către un spirit spontan activ, care nu se lasă limitat prin asocieri. Contrarietatea este sursa de energie însuflețită, care este responsabilă pentru originea, menținerea și limitarea duratei. Însă nu fiecare contrarietate generează energie și facilitează durată. Numai contrastele care se întregesc complementar sau, altfel spus, acelea care au, la activarea sau la diminuarea expansiunii, unul sau mai mulți parametri comuni se echilibrează în reducere.

Sergiu Celibidache în Despre fenomenologia muzicală
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Tonul care vibrează constant nu vibrează singur. Un șir întreg de sunete alăturate, cărora creatorul inventiv nici măcar nu le-a dat naștere, vibrează și ele laolaltă și se întrunesc într-o multitudine complet nouă și rezonantă. Acestea sunt sunete armonice, acele apariții adiacente, direct subordonate: epifenomenele imediat următoare. Coarda elastică, ce a fost întinsă între două puncte, coloana de aer care a fost închisă într-un spațiu cilindric, nu poate vibra pe de-a-ntregul. Trebuie să se împartă după legea masei inerte. Iar din aceste subdiviziuni rezultă o serie de sunete care aparțin sferei familiei sunetului de bază. Așadar, sunetul de bază nu este singur. Este mereu însoțit de familia sa, care îi aparține și îi este aproape. Și foșnetul, o sumă indefinibilă de surse ale sunetului, are armonice. Acestea sunt, însă, de neperceput pentru funcția de întemeiere a conștiinței mele, pentru că sunt nediferențiate.

Sergiu Celibidache în Despre fenomenologia muzicală
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Mai întâi, pe om îl fascinează stabilitatea descoperirii sale: de fiecare dată când creează aceleași condiții îi e dată aceeași trăire. Mediul său, bine cunoscut lui, nestatornic, nu-i înlesnește asemenea trăiri. A înțeles cât de efemeră este lume sa înconjurătoare și tot ce se poate afla în ea. Chiar și tonul care vibrează constant este efemer. El întruchipează însă, de-a lungul dăinuirii sale, o identitate neîntreruptă, care revine continuu – cumva este mereu acolo. Prin această descoperire se naște o nouă bucurie, care nu este altceva decât trăirea de sine însuși. Se produce o egalizare, la nivel emoțional, cu fenomenul sunetului dezvăluit. Pentru că până și în omul în sine – acest chip atât de asemnănător imaginii divine – există ceva ce este constant. Acea forță propriu-zisă ce se înnoiește și se pune în mișcare pe sine, cea care îl lasă să zăbovească în continuare asupra descoperirii sale, este noua stare de bine. Iar așa ceva nu s-a mai întâlnit până acum.

Sergiu Celibidache în Despre fenomenologia muzicală
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

<< < Pagina din 6 > >>

Dacă știi un alt citat, îl poți adăuga.

Pentru a recomanda citatele din Sergiu Celibidache, adresa este:

Distribuie

Căutare

Căutări recente | Top căutări | Info

Sergiu Celibidache

Sergiu Celibidache
dirijor român

Evenimente biografice

Subiecte de interes

Fani pe Facebook