Lista completă
Din cunoaștere încolțește eliberarea. Perfecta cunoaștere a lumii este însă posibilă numai prin intelectul omenesc. Iată de ce, întreaga natură până la om este numai drumul pe care-l parcurge urcând din treaptă în treaptă voința ce se afirmă pentru a ajunge la intelectul omenesc și prin acesta la cunoașterea de sine eliberatoare. Dar și ca om, voința parcurge încet lungi serii de procreări, înzestrându-se în fiecare trup de mamă cu un nou intelect pentru a se apropia, printr-o decantare treptată, de tărâmul negării.
Paul Deussen în Elementele metafizicii (noiembrie 2008)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi ce a mai spus Paul Deussen despre natură
Nimic nu se întâmplă fără cauză. Nicio intuiție nu se produce fără afecțiune; așadar nici cea din vis. În vis, această afecțiune nu poate veni din afară, decât poate doar dacă izolarea a fost întreruptă, ceea ce este deja o trezire pe jumătate; urmează deci că afecțiunile care produc visarea iau ființă din lăuntrul organismului nostru. - Cele ce urmează le putem presupune cu mare probabilitate. Prin faptul că natura utilizează starea de repaos a mașinii (sau o și produce) pentru a o repara pe aceasta, se întâmplă că, în cursul acestei intense activități, anumite impulsuri slabe răzbat până la acele părți ale creierului a căror afecțiune în stare de veghe obișnuiește să provoace intuiția lumii exterioare. Or, prin faptul că, în somn, aceste părți sunt afectate din interior din când în când fără regulă și coerență (ca și corzile unui pian atunci când curățăm clapele), mintea își îndeplinește imediat funcțiile obișnuite (să facă să răsune corzile) și creează din aceste afecțiuni sporadice, natural, întotdeauna cu concursul amintirii celor trăite mai înainte, atât de neregulata și totuși atât de determinata, atât de uimitor de confuza și totuși atât de consecvent coerenta intuiție a visului.
Paul Deussen în Elementele metafizicii (noiembrie 2008)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi și Paul Deussen despre viață
Ideile, în a căror clară manifestare constă orice frumusețe (în sens obiectiv), după cum știm, nu sunt nimic altceva decât forțele fizice, chimice și organice ale naturii prin care se înfăptuiește voința de viață în tot ce există. Or, așa cum imperfecțiunea manifestării ideilor este condiționată exclusiv de intrarea lor în funcțiile subiective ale timpului, spațiului și cauzalității, tot așa și claritatea mai mare sau mai mică a manifestării lor este numai un fenomen subiectiv, prezent pentru noi: iată de ce, n-ar trebui să ne mirăm că vedem această claritate, și cu ea, frumusețea lucrurilor din natură, asociate în primul rând cu o serie de condiții de un gen pur subiectiv.
Paul Deussen în Elementele metafizicii (noiembrie 2008)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Atunci când în viața trupului nostru pătrunde o dezordine gravă, natura, printr-o violentă intensificare a procesului vital, face uz de toate forțele pentru vindecare: așa se produce febra, care este simptom de îmbolnăvire și totodată încercare de vindecare. - Ceea ce este pentru boală febra este pentru voința ce se afirmă această întreagă lume: ea este vizibilitatea afirmării; iar prin faptul că aduce la expresia sa deplină, cea mai înspăimântătoare, tot răul moral și tot răul fizic, care sunt consecința sa necesară, ea ține în fața voinței derutate o oglindă a propriei sale strădanii, vinovate de toată durerea existenței, dacă ar vrea să ajungă la deplina cunoaștere de sine și prin ea la schimbarea de direcție, la întoarcere, la eliberare.
Paul Deussen în Elementele metafizicii (noiembrie 2008)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Rațiunea își extrage întregul conținut din intuiție, iar activitatea sa se limitează la aceea că ea, din materialul furnizat de cunoașterea intuitivă, dă o altă formă, mai ușor de cuprins cu privirea și de aceea mai comod de întrebuințat; iată de ce, ea nu ne face cunoștință propriu-zis cu nimic nou, iar orice progres efectiv în fizică și în metafizică este condiționat de faptul că, înainte de orice, ne întoarcem de la reprezentările abstracte la lumea intuitivă ce le stă la bază. Prin urmare, metafizica ar putea lăsa considerarea rațiunii și a conținutului său abstract în seama logicii și să se dispenseze de toate cercetările din acest domeniu, dacă insuficienta cunoaștere tocmai a acestei facultăți și a importanței sale n-ar fi devenit în timpurile mai vechi și mai noi o sursă a celor mai grave rătăciri în domeniul metafizicii.
Paul Deussen în Elementele metafizicii (noiembrie 2008)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Orice existență în spațiu și timp este limitată; în consecință, oricât de mare ar fi, în comparație cu infinitatea spațiului și a timpului, ea este infinit de mică și deci de nimic. Această nimicnicie se arată deosebit de clar în conștiință atunci când ne apropiem de granița temporală a existenței noastre, adică, de moarte: abia atunci înțelegem noi în fond, făcând o retrospectivă a vieții, cuvintele cu care a murit Buddha pe buze: "Totul este fără durată."
Paul Deussen în Elementele metafizicii (noiembrie 2008)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Această întreagă ordine spațio-temporală a lumii se bazează numai pe o iluzie (maya) înnăscută prin constituția intelectului nostru; în realitate nu există decât o Ființă situată deasupra spațiului timpului, pluralității și devenirii, care se manifestă în toate formele naturii și pe care eu o simt și o găsesc în launtru-mi întreagă și nedivizată, ca pe propriu-mi Sine, ca pe Atman.
Paul Deussen în Șaizeci de Upanișade ale Vedei (1897)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Fiecare vrere particulară are un scop; vrerea în totul ei dimpotrivă se poate lipsi de scop: "Totul este deșertăciune", așa cum predică înțeleptul evreu cu neîntrecut patos.
Paul Deussen în Elementele metafizicii (noiembrie 2008)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Unica facultate ce-l deosebește pe om de animal este rațiunea. Oricât de simple sunt funcțiile sale, ele ajung totuși pentru a explica tot Mărețul și Frumosul care disting viața omenească de aceea a animalelor.
Paul Deussen în Elementele metafizicii (noiembrie 2008)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Dacă știi un alt citat, îl poți adăuga.
Pentru a recomanda citatele din Paul Deussen, adresa este: