Lista completă
Experiența arată că acei care sunt cei mai tulburați de pasiunile lor nu sunt acei care le cunosc cel mai bine și că ele sunt din acele percepții pe care strânsa legătură care există între suflet și corp le face confuze și obscure.. Ele se pot numi și sentimente, deoarece sunt primite în suflet în același fel ca obiectele simțurilor exterioare și nu sunt cunoascute de el în alt mod. Dar ele se pot numi și mai bine emoții ale sufletului, nu numai pentru că acest nume poate fi atribuit tuturor schimbărilor care se petrec în el, adică tuturor diferitelor gânduri care îi vin, ci în special pentru că, din toate felurile de gânduri pe care le poate avea, nu există altele care să-l tulbure și să-l miște atât de puternic ca aceste pasiuni.
citat din Descartes
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!


Cum plângem din cauza tristeții. Tristețea urmată de iubire, de bucurie sau, în general de o cauză oarecare, face ca inima să împingă mult sânge prin artere și de acolo mulți vapori spre ochi care se transformă în lacrimi. Este nevoie pentru aceasta de tristețe, fiindcă răcind tot sângele, îngustează porii ochilor. Dar întrucât, pe măsură ce îi îngustează, micșoreză și cantitatea de vapori pe care ei trebuie să-i lase să treacă, producerea lacrimilor nu mai este posibilă, dacă în același timp cantitatea acestor vapori nu este sporită de o altă cauză oarecare. Și nu există ceva care să o sporească mai mult decât sângele care este trimis spre inimă în pasiunea iubirii. De aceea observăm că cei triști nu varsă neîncetat lacrimi, ci numai la intervale, atunci când meditează din nou asupra obiectelor pe care le îndrăgesc.
citat din Descartes
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!


De unde se nasc erorile? Este de știut că doar din faptul că voința fiind cu mult mai amplă și mai întinsă decât intelectul, ea nu se înglobează între aceleași limite, ci se extinde și la lucruri pe care nu le înțelege, care fiindu-i în sine indiferente, o fac să se rătăcească cu extremă ușurință, și alege răul în locul binelui sau falsul pentru adevăr.
citat din Descartes
Adăugat de Andrei
Comentează! | Votează! | Copiază!


Orice concepție clară și distinctă este fără îndoială ceva real și pozitiv, și prin urmare nu-și poate avea originea în neant, ci trebuie să-l aibă în mod necesar pe Dumnezeu drept autor, Dumnezeu care zic eu, fiind perfect în mod suveran, nu poate fi cauza nici unei erori.
Descartes în Meditații metafizice
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!


Toate lucrurile pe care le concepem extrem de clar și deosebit de distinct, sunt toate adevărate. Este un lucru foarte evident că trebuie să ai cel puțin atâta realitate în cauză câtă ai în efectul ei și cu siguranță ideea acestei unități și a îmbinărilor tuturor perfecțiunilor lui Dumnezeu, n-a putut fi produsă de nici o cauză, de la care să nu fi primit deloc și ideile tuturor celorlalte perfecțiuni.
Descartes în Meditații metafizice
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!


Indiferența nu se extinde numai asupra lucrurilor despre care intelectul nu are nicio cunoștință, ci în general și asupra tuturor acelora pe care nu le descoperă cu o perfectă claritate, în momentul în care voința ia o decizie. Cunoașterea prin intelect trebuie întotdeauna să preceadă determinarea voinței, iar privația care constituie forma erorii există tocmai prin această proastă utilizare a liberului arbitru.
citat din Descartes
Adăugat de Andrei
Comentează! | Votează! | Copiază!


Voința nu poate fi numită cauză liberă, ci numai necesară. Voința nu este decât un anumit mod al gândirii, fiecare volițiune nu poate să existe, nici să fie determinată la acțiune, decât dacă este determinată de o altă cauză, și aceasta iarăși de către alta, și așa la infinit. Deci, în orice chip ar fi concepută voința cere o cauză de către care să fie determinată să existe și să acționeze, și de aceea ea nu poate fi numită cauză liberă, ci numai necesară sau constrânsă.
citat din Descartes
Adăugat de Andrei
Comentează! | Votează! | Copiază!


Dar ceea ce-i face pe mulți să fie convinși că există dificultăți în a-l cunoaște pe Dumnezeu și chiar propriul lor suflet, este faptul că ei nu-și înalță niciodată spiritul dincolo de lucrurile sensibile și că ei nu sunt în mare măsură obișnuiți să examineze vreun lucru fără să și-l imagineze.
citat din Descartes
Adăugat de Adina
Comentează! | Votează! | Copiază!


Toate substanțele, adică toate lucrurile care nu pot exista fără să fie create de Dumnezeu, sunt prin natura lor incoruptibile, și dacă ele nu sunt prefăcute în neant de însuși Dumnezeu, cel care vrea în acest caz să le retragă ajutorul lui obișnuit, atunci nu pot să înceteze de a fi niciodată.
Descartes în Meditații metafizice
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!


Căldura și mișcarea membrelor provin de la corp;gândurile de la suflet. Astfel, din pricină că nu concepem ca trupul să gândescă în vreun fel, avem dreptate să credem că toate felurile de gânduri care sunt în noi aparțin sufletului. Și fiindcă nu ne îndoim că există corpuri lipsite de viață care se pot mișca în tot atâtea sau în mai multe feluri decât ale noastre și care au tot atâta sau mai multă căldură(ceea ce experiența arată în flacără, care ea singură are mai multă căldură și mai multe mișcări decât oricare din membrele noastre), trebuie să credem că toată căldura și toate mișcările care sunt în noi, în măsura în care nu depind de gândire, nu aparțin decât corpului.
Descartes în Meditațiile
Adăugat de Adina
Comentează! | Votează! | Copiază!


Dacă știi un alt citat, îl poți adăuga.
Pentru a recomanda citatele din Descartes, adresa este:
