Index și topuri | Albume cu personalități | Albume cu vedete | Comentarii recente | Citate la întâmplare | Adaugă citat

Andrei Șerban

Lista completă

Fiecare trăim zilnic un paradox: idealuri pe de o parte, ajustări și compromisuri pe de altă parte. Noi azi ne tragem de șireturi cu Dumnezeu, Hamlet însă nu îndrăznea să se bată pe umăr cu Tatăl său.

Andrei Șerban în articol (1 februarie 2016)
Adăugat de Simona EnacheSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

M-am surprins uneori că reiau în teatru obiceiuri proaste din operă. Am tendința să subliniez în exces anumite idei, simbolurile sunt îngroșate. Asta îmi vine din operă, unde spectatorii cu bani mulți vor să stea pasivi și să li se explice în mod vizual muzica. În teatru această vulgarizare e profund deranjantă, de parcă în sală ar fi un public de surdo-muți sau de parțial handicapați. Și atunci îmi amintesc de ce spunea Stanislavski, și anume că cea mai bună regie e una invizibilă.

Andrei Șerban în articol (1 februarie 2016)
Adăugat de Simona EnacheSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

La începutul repetițiilor în teatru, mulți actori mormăie la prima lectură textul. Abia încep să-l descifreze, nici nu știu să-l citească bine. La operă, opusul. Toți soliștii știu pe dinafară muzica și textul, poate au mai cântat rolul și în alte locuri. Când deja, la 10 dimineața, tenorul urlă ca taurul aria din "Trubadurul" pe mine mă intimidează. Nu știu ce aș mai putea să-i spun. El este perfect. E gata de premieră. Eu nu mai am ce să-i mai spun. Durata repetițiilor în operă e de obicei mai scurtă decât în teatru, nu am timp nici să elimin clișeele de actorie că deja trebuie să înceapă repetițiile cu orchestra. În teatru, regizorul este alături de actori până la premieră.

Andrei Șerban în articol (1 februarie 2016)
Adăugat de Simona EnacheSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

În operă, o uvertură este ceea ce este prefața la o carte. În prefață ideile sunt creionate lejer, la fel și uvertura oferă doar o sugestie a ceea ce va urma. Materia muzicii e făcută din sunet și tăcere. Compozitorul este cel ce poate să integreze sunetele și tăcerea, să le unească. La operă sunt fascinat în primul rând de tăcerea de dinaintea momentului în care dirijorul ridică bagheta. Acel moment de imobilitate, de suspensie, de pauză, e plin de mister. Când repet operă, încerc să-i conving pe dirijori să prelungească pauzele între note, dar unora le e teamă. Se tem că spectatorii devin nervoși când e prea multă liniște. Dar tăcerea are intensitate, are urgență, e activă. Pentru unii e neliniște, pentru alții mângâiere. Viața cântecului se naște apoi spontan.

Andrei Șerban în articol (1 februarie 2016)
Adăugat de Simona EnacheSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

În teatru, condițiile mi le creez eu însumi. Eu îmi aleg piesa, eu decid distribuția, dar asta nu se întâmplă niciodată la operă. Dacă eu nu accept, i se oferă proiectul altui regizor. Când lucrez în operă, trebuie să nu supăr publicul, să-i ofer plăcere estetică. Cântăreții se adaptează mai mult sau mai puțin regiei știind că vocea este tot ce contează. Și regia se poate ocupa de efectele vizuale, fără să-i implice pe ei decât în mică măsură. Pentru unii, cu cât mai mult îi las în pace, cu atât mai bine. În teatru, însă, lucrurile sunt complet diferite. Mesajul unui spectacol e transmis prin actori și dacă jocul lor e prost, nimic nu funcționează. Decorurile, luminile, proiecțiile, în operă sunt ca niște cârje, ca niște proptele adăugate muzicii. Dar muzica singură produce continuitatea. În teatru, continuitatea e mai greu de obținut pentru că actorilor le lipsește muzica.

Andrei Șerban în articol (1 februarie 2016)
Adăugat de Simona EnacheSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Teatrul este un loc unde noi, oamenii, venim ca să ne vedem în oglindă așa cum suntem, nu cum am vrea să fim. Să vedem propria noastră viață, reflectată pe scenă de către actori într-un mod mai esențial și mai clar decât ce putem vedea noi înșine despre noi.

Andrei Șerban în revista Yorick (2012)
Adăugat de MicheleflowerbombSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Lucrez mult în operă. Să lucrezi cu un cor de operă astăzi este o catastrofă. Niciun corist de operă nu vrea să fie în cor. Toți vor să fie Domingo, să fie staruri. Dar sunt în cor, săracii, nu au ce să facă. E o atât de mare negativitate a fi corist astăzi, încât nici nu vor să lucreze. Stau acolo și sunt foarte abătuți că nu sunt soliști. S-au inversat lucrurile de 2000 de ani încoace.

citat din Andrei Șerban
Adăugat de MicheleflowerbombSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Criticii academici susțin că regia modernă distruge opera. Dar eu nu cred totuși că "Traviata" poate fi distrusă de un regizor. Imposibil. Pentru că muzica este atât de puternică încât nu ai cum să o distrugi. Muzica triumfă peste orice inepție a orgoliului regizoral. În teatru, piesele sunt mult mai vulnerabile. Până și Shakespeare și Cehov pot părea plicticoși și neinteresanți când sunt în mâinile unui regizor mediocru.

Andrei Șerban în articol (1 februarie 2016)
Adăugat de Simona EnacheSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Cântăreții au obiceiul să se miște în ritm cu muzica. Când trupul imită pleonastic ceea ce vocea cântă e o catastrofă. Tenorul cântă cu mâna pe piept "te iubesc", dar nu-i cântă direct sopranei, cum ar trebui, ci la rampă, privind semeț spre balcon sau, când e nesigur pe el, se uită fix la dirijor. Clișeele sunt greu de eliminat în operă. Totul e artificial la culme și de-a dreptul caraghios. Manierismele și clișeele abundă și în teatru, dar totuși actorii, în special cei tineri, au mult mai mult ambiția să joace mai aproape de viață.

Andrei Șerban în articol (1 februarie 2016)
Adăugat de Simona EnacheSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Pentru mine, teatrul este un loc al educației emoției, al spiritului.

citat din Andrei Șerban
Adăugat de MicheleflowerbombSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

<< < Pagina din 6 > >>

Dacă știi un alt citat, îl poți adăuga.

Pentru a recomanda citatele din Andrei Șerban, adresa este:

Distribuie

Căutare

Căutări recente | Top căutări | Info

Andrei Șerban


regizor român de teatru și film

Evenimente biografice

Subiecte de interes

Votează Andrei Șerban

Dacă îți plac cele spuse de Andrei Șerban, dă-i votul tău, pentru ca și alții să-i găsească paginile mai ușor.